Преди 43 години един филм превърна летния сезон в отделна пазарна и художествена ниша в развлекателния бизнес. През 1975-а младият тогава режисьор Стивън Спилбърг влиза в историята с монументалния триумф на морския хорър „Челюсти“. Второкласен филм на ужасите, който оперира на нивото на трилър по Хичкок, благодарение на майсторството на своя създател. Филм, който чупи всички рекорди по гледаемост и възвестява нова ера в правенето, рекламирането и пласирането на холивудски продукти.

Формулата е невероятно изчистена и гениална – голяма бяла акула човекоядка атакува красиво и спокойно туристическо градче по източния бряг на САЩ и отприщва там хаос от кръв, откъснати крайници и епична драматична съспенс музика. „Челюсти“ кара хиляди хора да се страхуват, преди да влязат в морето, отхапва чудовищно голямо парче от пазарния дял на продадените билети за кино през 1975 г. и се превръща в културен феномен, към който референциите не спират и до днес.

Холивуд не е същият

Холивуд и киноиндустрията никога вече не са същите.

Оттогава всяко лято големите студия изваждат най-зрелищните си продукции, насищат публичното пространство с маркетинг материали и се целят във възможно най-широката аудитория. Тези продукции стават известни като летни блокбастъри.

Джони Деп и Орландо Блум в „Карибски пирати: Проклятието на Черната перла“, 2003 г., режисьор Гор Вербински.

Подобни филми иронично се наричат „висококонцептуални“ заради опростената си структура – сюжетът да може да се разкаже в едно изречение и да звучи възможно най-атрактивно и печелившо. Като например: извънземни роботи водят битка на Земята („Трансформърс“), нашествие на пришълци, Белият дом е взривен („Денят на независимостта“), пирати срещу древно проклятие („Карибски пирати“), генетично възкресени динозаври се развихрят в увеселителен парк („Джурасик парк“), саркастичен полицай спасява всички от лоши немски терористи на върха на небостъргач в Лос Анджелис („Умирай трудно“) и още много, много други.

През тази година лятото е доминирано от комиксови супергерои, анимации и продължения на познати поредици и франчайзи. Най-успешните филми на сезона са „Черната пантера“, „Отмъстителите: Война без край“, „Феноменалните 2“.

Предстои да видим как ще се представят „Джурасик свят 2: Рухналото кралство“ и „Невъзможна мисия 6“. Днес киното като цяло е пренаситено със супергеройски брандове, най-вече тези на „Марвъл“. Но историята на летните блокбастъри е история на Холивуд и на някои от най-интригуващите и успешни филмови творения въобще. Те може да не са най-психологически дълбоките, нюансирани, комплексни и задълбочени изследвания на човешкото състояние, но със сигурност са качествен (невинаги, но в доста случаи) комплимент към летния сезон, толкова предразполагащ към по-леки и лежерни сетивни изживявания.

Лятото е време на отпускане и лекомислие, на приключение и пътешествие и летните холивудски блокбастъри снабдяват публиката с елементите на искейпизма – този трамплин извън работното, битовото, общественото живеене.

Първият автентичен блокбастър

За да се върнем към началото на културния и пазарен феномен „летен блокбастър“, трябва да се върнем към началото на текста и 43 години назад при  „Челюсти“. Това е първият автентичен блокбастър. „Челюсти“ излиза в горещото лято на 1975-а и стартира с приличните 7 милиона долара за премиерния си уикенд в Северна Америка.

Мълвата за това колко страшен и вълнуващ е филмът се разпространява като горски пожар сред публиката и хората се стичат на тълпи да гледат филма всеки следващ уикенд. Дотогава лятото е било осмисляно основно като жизнено важно време за ваканция на плажа или край басейна. Киноверигите не са разчитали особено много на наплив в горещите дни. Историческият интерес към „Челюсти“ променя това.

Том Круз в „Топ гън“, 1986 г., режисьор Тони Скот.

Хората бягат от парещите лъчи на слънцето в тъмния и охладен салон, за да се потопят в приключенската атмосфера на трилъра на Спилбърг. След месеци на постоянни постъпления филмът става най-гледаното заглавие в историята. А успехът на „Челюсти“ провокира продуцентските къщи да преосмислят подхода си към летния сезон.

Солиден принос към успеха на филма има и иновативната за времето си рекламна кампания, осъществена от студиото „Юнивърсъл“. Маркетинговият бюджет е стабилен за времето си – 1,8 милиона долара. Тв реклами и печатни материали нахъсват публиката да се престраши и да се изправи пред древните страхове на човешкия вид в тъмния, но сигурен салон.

След похода на „Челюсти“ през касите на кината празните седалки – толкова позната лятна гледка – остават в миналото.

Най-успешният франчайз

Филмът, който окончателно легитимира лятото като сезон за зрителски зрелища, е „Междузвездни войни“ на Джордж Лукас. Първата лента от легендарната оригинална трилогия излиза през 1977 година – две лета след касоразбиваческата каскада на „Челюсти“.

И до днес „Междузвездни войни“ остава най-успешният франчайз и символ на блокбастър киното. Произведението на Лукас чупи рекорди по посещаемост и продажба на билети и дава началото на друга пазарна ниша в развлекателния бизнес – мърчандайзинга. Фигурките, игрите, дрехите, колекционерските материали и постерите, вдъхновени от космическата сага, се разпродават като топъл хляб и разтварят широко вратите пред Холивуд за още един крайно доходоносен бизнес.

„Междузвездни войни: Завръщането на джедаите“, 1983 г., режисьор Ричард Маркуанд.

„Междузвездни войни“ също маркира вододел и революционен момент в киното, бизнеса и популярната култура като цяло.

В края на преломното десетилетие на 70-те още един летен хит възвестява началото на нов франчайз и нова безкрайно влиятелна киномитология. В кината нахлува космическият хорър „Пришълец“. Филмът на Ридли Скот става едно от най-успешните заглавия на 1979-а и е последван от няколко продължения. Втората част – „Пришълци“ на Джеймс Камерън – се смята за едно от най-великите продължения в историята и също е колосален летен блокбастър.

През 80-те години на миналия век филмовите корпорации вече са разработили лукративна лятна стратегия. Високобюджетните „висококонцептуални“ филми с много специални ефекти и задължителни за гледане на голям екран моменти са програмирани за топлия отпускарски сезон. Ваканцията за повечето хора е най-тежкото работно време за маркетинговите и рекламни отдели на големите студия.

Така през 80-те стартират няколко легендарни блокбастър поредици, капитализирали върху новата сезонна стратегия на Холивуд.

„Извънземна“ гледаемост

„Индиана Джоунс: Похитителите на изчезналия кивот“ среща приключенското кино от старата школа с визуалните трикове, плод на високите технологии, и представя на публиката Харисън Форд във второ иконично превъплъщение след Хан Соло от „Междузвездни войни“.

Харисън Форд в „Индиана Джоунс: Похитителите на изчезналия кивот“, 1981 г., режисьор Стивън Спилбърг.

„Завръщане в бъдещето“ на Робърт Земекис съчетава специални ефекти, научна фантастика, културни препратки и комедия.

„Ченгето от Бевърли хилс“ комбинира градски екшън, провокативен хумор и харизмата на младия Еди Мърфи.

„Ловци на духове“ е бленд между мъжката комедия и свръхестествените зрелища.

„Умирай трудно“ предлага коктейл от първокласна екшън хореография, съспенс, жанровите конвенции на „филмите катастрофи“ и неповторимото излъчване и игра на пробиващия в голямото кино Брус Уилис.

„Батман“ от 1989-а на Тим Бъртън с Майкъл Кийтън в главната роля е първият наистина скъп и престижен игрален филм за Човека прилеп. Всички тези филми дават началото на франчайзи, които носят стотици милиони долари от продадени билети и мърчандайзинг.

Мишел Пфайфър и Майкъл Кийтън в „Батман се завръща“ от 1992 г. на режисьора Тим Бъртън.

Но най-гледаният блокбастър на 80-те години е „Извънземното“ на Стивън Спилбърг. Мелодраматичната, силно емоционална фантастична история излиза през лятото, но филмът предизвиква такъв епичен интерес, че остава в програмите на кината почти цяла година.

През 90-те „летният блокбастър“ започва тотално да доминира пазара.

Отново Спилбърг твори история с „Джурасик парк“. Динозавърският приключенски трилър по едноименния роман на Майкъл Крайтън става зрителски феномен, прави над 900 милиона долара от продадени билети и се превръща в най-гледания филм за всички времена. Играчките и стоките с бранда на „Джурасик парк“ добавят към внушителните финансови постъпления на произведението. Филмът става новото лице на „лятното блокбастър кино“.

„Джурасик парк“, 1993 г., режисьор Стивън Спилбърг.

През 1996-а Роланд Емерих режисира научно-фантастичния катастрофален мегафилм „Денят на независимостта“. Това е перфектният летен филм, създаден изцяло за условията на топлия сезон и капитализирал върху средата си. „Денят на независимостта“ стъпва върху раменете на летните сензации, излизали в предходните години, и става един от най-гледаните филми на всички времена. На следващата година в кината изплуват две невероятно успешни блокбастър творби – продължението на „Джурасик парк“, озаглавено „Изгубеният свят“, и „Мъже в черно“.

Супергерои подчиняват новия век

През новия век блокбастърите се подчиняват на супергеройския комиксов дух на времето. „Х-мен“ от 2000 г. и „Човека паяк“ от 2002 година възвестяват епохата на персонажите със специални сили и костюми.

Тоби Магуайър като „Спайдърмен“ от 2002 г., режисьор Сам Райми.

Други водещи летни блокбастъри са филмите  от франчайза на „Карибски пирати“, залязъл в сянката на супергероите. „Отмъстителите“ на „Марвъл“ и „Черният рицар“ на „Уорнър“ брандираха и рамкираха летните съревнования на нашето време.

Сега на хоризонта се е очертал един болезнен въпрос: ще успее ли скоро блокбастър киното да излезе от ограниченията и конвенциите на комиксовата мания?

А всички ценители на първите летни хитове от епохата на „Челюсти“ и „Пришълец“ се надяват, че отговорът ще е „да“.

----

Този текст е публикуван в сп. "Клуб Z" през юли 2018 г. Още материали от същия автор можете да прочетете тук.